هدف کلی درس :
به طور کلی هدف از این درس آشنایی دانشجویان با روش های
متداول تحقیق در علوم پزشکی و نحوه استفاده از نتایج پژوهش انجام شده به منظور
آماده سازی جهت همکاری در فعالیت های
پژوهشی می باشد، علاوه براین دانشجویان توانایی کسب نقد و داوری پژوهش های را می اموزند
نحوه
تدریس :
کلاسها بصورت سخنرانی ، پرسش و پاسخ تشکیل می گردد. با فن
پرسش و پاسخ فراگیر تشویق می شود تا اطلاعات خود را درباره فرآیند تحقیق بیان کند.
از این طریق دانشجو قادر خواهد بود، اصول نقد و بررسی پژوهش را یاد بگیرد. به طور
کلی با توجه به اینکه این درس به صورت
تئوری و عملی می باشد دانشجویان مباحث نظری مطرح شده در کلاس را به صورت یک طرح تحقیقاتی(پروپوزال)
ارائه خواهد کرد.
1-
ارائه طرح پژوهشی:
- دانشجویان
باید طرح پژوهشی پیشنهادی خود را
با بکارگیری نظرات و پیشنهادات داده شده طی دوره ارائه دهند.
2-
ارائه نقد و بررسی :
- ضمنا هر دانشجو
موظف است فایل اجرای الکترونیک طرح پژوهشی نهائی را به دو نفر از دانشجویان
همکلاس خود ارائه و نقد مکتوب این دانشجویان نیز به همراه فایل الکترونیک به
نماینده کلاس تحویل گردد.لازم به ذکر است نماینده کلاس فایل کلیه دانشجویان را در
موعد مقرر به استاد مسئول درس ارسال می نماید.
ارزیابی :
ü
حضور منظم در کلاس و شرکت فعال در بحث های کلاسی و نقد مطالب
دیگران 10 %
ü
ارائه گزارش پیشرفت طرح تحقیقاتی در کلاس 10 %
ü
ارائه کتبی پیشرفت طرح تحقیقاتی در کلاس 10 %
ü
گزارش کتبی نقد گزارش نهائی هر دانشجو توسط دو
نفر از همکلاسی ها 5 %
ü
ارائه فایل Wordو نسخه مکتوب طرح تحقیقاتی نهائی 15
%
ü
امتحان کتبی در اخر
ترم
50%
اهداف اختصاصی درس :
1- بر طبق معیارهای انتخاب موضوع یک عنوان پژوهشی را انتخاب و تدوین نماید.
2-
بیان مسئله را د رارتباط با
موضوع انتخاب شده بنویسد.
3-
هدف کلی واهداف اختصاصی
پژوهش را بنویسد.
4-
فرضیات و سوالات مربوط به
پژوهش خود را بنویسد.
5- متغیرهای پژوهش خود را ازنظر نوع، نقش ومقیاس سنجش بنویسد.
6-
تعریف نظری و عملی متغیرها،
محدودیتها و پیش فرضهای پژوهش خود را بنویسد.
7-
چارچوب پژوهش خود را
بنویسد.
8- مطالعات قبلی
مرتبط با پژوهش خود را بررسی وخلاصه ای از سه مطالعه را گزارش کند.
9- طرح پژوهش و نوع
مطالعه خود را بنویسد.
10- جامعه/ نمونه/محیط/ روش
نمونه گیری/ روش جمع آوری اطلاعات خود را بنویسد.
11- ابزار مناسب جهت جمع آوری اطلاعات تهیه نماید.
12- روشهای تایید روایی و پایایی ابزار پژوهش را بنویسد.
13- جداول تو خالی را تنظیم و چگونگی تجزیه و
تحلیل داده های پژوهش خود را توصیف نماید
14- روشهای مناسبی برای
تجزیه و تحلیل داده های پژوهش انتخاب نماید.
15- نحوه نگارش بحث
و نتیجه گیری را بنویسید ؟
16- اصول اخلاقی در پژوهش و کدهای اخلاقی مربوطه را تعیین نماید.
17- موارد کاربرد نتایج پژوهش خود را شرح دهد.
18- بر طبق معیارهای نگارش مقاله علمی ،
یک مقاله را انتخاب و نقد و داوری
نماید.
19- مطالب تهیه شده پژوهش خودرا در فورمت پروپوزال گذارده و به مسئول درس جهت
ارزیابی گروه مدرسین ارسال نماید .
1- هدف کلی جلسه اول:
بر طبق معیارهای انتخاب موضوع یک عنوان پژوهشی را انتخاب و تدوین نماید.
اهداف ویژه جلسه اول:
دانشجویان بتوانند اهمیت
تحقیقات را ذکر کنند
- دانشجویان بتوانند معیارهای
عنوان مناسب را نام ببرند
- دانشجویان بتوانند تفاوت
عنوان توصیفی و تحلیلی را نام ببرند
2- هدف کلی جلسه دوم :
- بیان مسئله را در ارتباط با موضوع انتخاب شده بنویسد.
اهداف ویژه جلسه دوم:
-- دانشجویان بتوانند مواردی
که باید در مقدمه اورده شود را نام
ببرد
- دانشجویان بتوانند توالی
و نحوه نگارش مقدمه را ذکر کند
- دانشجویان بتوانند مواردی
که باید یا نباید در مقدمه اورده شود را
ذکر کند
3- هدف کلی جلسه سوم:
- نحوی نگارش بررسی متون در پروپوزال و پایان
نامه ها
اهداف ویژه جلسه سوم:
-- دانشجویان بتوانند اهمیت
بررسی متون مناسب را ذکر کنند
- دانشجویان بتوانند شیوه
های مناسب سرچ برای بررسی متون را ذکر
کنند
-ن دانشجویان بتوانند حوه
نگارش بررسی متون در پروپوزال را توضیح دهند
4- هدف کلی جلسه چهارم:
- آشنایی دانشجو با اهداف ،سوالات
و فرضیات
اهداف ویژه جلسه چهارم:
- دانشجویان نحوه بیان اهداف را بدانند
- تفاوت استفاده از فرضیه و
سوال پژوهشی را براساس نوع هدف بیان کنند
-تفاوت هدف جزئی و کلی را ذکر کنند
-دلایل استفاده از اهداف و
فرضیات را نام ببرند
5- هدف کلی جلسه پنجم:
آشنایی
دانشجو با انواع مطالعات اپیدمیولوژیک
اهداف ویژه جلسه پنجم:
-پژوهش توصیفی را تشریح نموده، موارد کاربرد آن را در جامعه بیان
نماید
-پژوهش
توصیفی مقطعی را تشریح نموده، موارد کاربرد آن را در جامعه بیان نماید
-پژوهش
تحلیلی مقطعی را تشریح نموده، موارد کاربرد آن را در جامعه بیان نماید
-پژوهش
مورد شاهدی را تشریح نموده، موارد کاربرد آن را در جامعه بیان نماید
-انواع
مطالعات فوق را با یکدیگر مقایسه نماید
6- هدف کلی جلسه ششم:
- اهمیت نگارش روش اجرا در
تحقیقات
- نحوی نگارش اجرا
اهداف ویژه جلسه ششم:
-- مواردی که باید در روش اجرا اورده شود را نام ببرد
- توالی نگارش روش اجرا را ذکر کند
-مواردی که باید در روش اجرا اورده شود را ذکر کند
7-
هدف کلی جلسه هفتم :
آشنایی دانشجو با
نحوه تدوین پرسشنامه، روایی و پایایی ابزار، نحوه نوشتن پروپوزال، مدیریت پژوهش
اهداف ویژه جلسه هفتم:
-نحوه تدوین
پرسشنامه را شرح دهد
-روایی و پایایی
ابزار را تعریف نموده، و انواع آن را نام ببرد
-یک پروپوزال تکمیل
شده ارایه نماید
-نحوه مدیریت پژوهش
را شرح دهد
8- هدف کلی جلسه هشتم:
- مروری بر منابع داده ها ( جامعه، نمونه ،محیط پژوهش، حجم نمونه،
روش نمونه گیری و روش گردآوری داده ها) در تحقیق
-گزارش روائی داخلی وخارجی تحقیق دانشجویان ونقدآن
اهداف ویژه جلسه هشتم:
- هدف از تعیین جامعه، نمونه
،محیط پژوهش، حجم نمونه، روش نمونه گیری و روش گردآوری داده ها ذکر کند
- روش های براورد حجم نمونه در مطالعات مختلف را توضیح دهد
9- هدف کلی جلسه نهم:
- اهمیت انالیز درست داده ها
- نحوی تجزیه و تحلیل داده ها
اهداف ویژه جلسه نهم:
- انالیز مناسب داده ها را به طور کلی نام ببرد
- معیارهای استفاده از ازمون های اماری را ذکر کند.
10-
هدف کلی جلسه دهم :
- اشنایی دانشجویان با نحوه نگارش یافته ها
اهداف ویژه جلسه دهم :
- نحوه نگارش یافته ها و توالی ان را توضیح دهد
- الگوی استفاده از نمودار و
جداول در یافته ها را توضیح دهد
11-
هدف کلی جلسه یازدهم :
- -اشنایی دانشجویان با نحوه نگارش بحث و نتیجه گیری
اهداف ویژه جلسه یازدهم :
- نحوه نگارش بحث و نتیجه گیری را توضیح دهد
-مواردی که باید در بحث و نتیجه گیری اورده شود را توضیح دهند.
12-
هدف کلی جلسه دوازدهم:
- تعریف نظری و عملی متغیرها و نقش ومقیاس
اهداف ویژه جلسه دوازدهم :
دانشجویان
بتوانند تعریف نظری و عملی از متغیرهای مورد برسی داشته باشند
دانشجویان
بتوانند نقش ومقیاس متغیرها را در جدول متغیرها بنویسند
13-
هدف کلی جلسه سیزدهم:
اشنایی
دانشجویان با جدول متغیرها -
اهداف ویژه جلسه سیزدهم :
- اهمیت استفاده از جدول متغیرها را ذکر کنند
- تعریف های علمی و علمی و مقیاس اندازه گیری را هر متغیر را نام ببرند
14-
هدف کلی جلسه چهاردهم:
اشنایی
دانشجویان با جدول گانت و هزینه ها
اهداف ویژه جلسه چهاردهم :
- اهمیت استفاده از جدول گانت را ذکر کنند
- اهمیت براورد دقیق هزینه های طرح تحقیقاتی نام ببرند
-نحوه نگارش جدول گانت و هزینه های طرح تحقیقاتی را توضیح دهند
15-
هدف کلی جلسه پانزدهم:
اصول اخلاقی در پژوهش و کدهای اخلاقی مربوطه را تعیین نماید.
اهداف ویژه جلسه پانزدهم :
قوانین نویسندگی را ذکر کنند.
معیارهای و شرایط نویسندگی را نام ببرند
16-
هدف کلی جلسه شانزدهم :
- اشنایی دانشجویان با نحوه رفرنس دهی و نرم افزارهای رفرنس دهی
اهداف ویژه جلسه شانزدهم :
انتخاب و نحوه درست رفرنس دهی را توضیح دهند
- یکی از نرم افزارهای رفرنس
نویسی را به طور عملی در پروپوزال استفاده
کند
17-
هدف کلی جلسه هفدهم :
-اشانایی دانشجویان با کاربرد
نتایج پژوهش و پیام پژوهشی
اهداف ویژه جلسه هفدهم
:
دانشجویان بتوانند کاربرد
نتایج پژوهش را بیان کنند
دانشجویان بتوانند پیام
پژوهشی طرح را بنویسند
منابع:
ü Burns.N, Grove.S."the practice of nursing
research" W.B. Sunders, Philadelphia, 2009.
Orginal
ü Polit D.F, Beck C.T, Hungler, B.P. “Essentials of Nursing
research", Lippincott, Philadelphia, 2006. Orginal.
ü [Essentials of behavioral science series] Geoffrey R.
Marczyk, David DeMatteo, David Festinger - Essentials of Research Design and
Methodology (2005, John Wiley & Sons)