عنوان درس : روش های اپیدمیولوژی مخاطبان: دانشجویان
کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی
تعدادواحد:(یا سهم
استاد از واحد) 2 ساعت پاسخگویی به سوالات فراگیر: براساس هماهنگی
قبلی
زمان ارائه درس: یک شنبه ساعت 10-8 مدرس: دکتر مهدی مرادی نظر
درس و پیش نیاز: اصول اپیدمیولوژی
|
هدف کلی درس :
آشنایی با طراحی مطالعات، اندازه گیریهای رخداد و
ارتباط، انواع سوگیری ها، مخدوش شدگی و راههای کنترل آن، اثر متقابل و مدیریت
پژوهش
اهداف کلی جلسات :
(جهت هر جلسه یک هدف)
1- آشنایی دانشجویان با اثر سن، اثر کوهورت، اثر دوره
2- آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ طراحی مطالعات پایه: اکولوژیک، مقطعی، کوهورت
3- آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ انواع مطالعات
مورد ـ شاهدی (traditional,
Case cross over, case-cohort, Nested)
4- آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ همسان سازی، کاربرد، مزایا، معایب و انوع آن
5- آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ شاخص های اندازه گیری رخداد ﺑﻴﻤﺎری (انواع شیوع،
انواع بروز)
6- آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ شاخص های اندازه گیری رخداد ﺑﻴﻤﺎری ( جدول عمر، کاپلان-مایر، پیش فرضها)
7- آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ شاخص های اندازه گیری رابطه بین مواجهه و پیامد
8- آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ خطر قابل انتساب در مطالعات مختلف
9-
آشنایی دانشجویان با فقدان روایی در پژوهش
(خطای تصادفی و سو گیری ها شامل: انتخاب)
10- آشنایی دانشجویان با فقدان روایی در پژوهش (سو گیری اطلاع: خطای طبقه بندی غیرافتراقی، خطای
طبقه بندی افتراقی، سوگیری مرکب (انتخاب و اطلاعات))
11- آشنایی دانشجویان با انواع ارتباط در پژوهش ها (علیتی، مخدوش شدگی، نمودار
های علیتی)
12- آشنایی دانشجویان با راه های تطبیق برای مخدوش شدگی(لایه یندی ، تطبیق
مستقیم و غیر مستقیم، منتل هنزل)
13- آشنایی دانشجویان با راه های تطبیق برای مخدوش شدگی(کلیات انواع مدل های
رگرسیونی )
14- آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ اثرمتقابل و راه کارهای ارزیابی آن
15- آشنایی دانشجویان با ﺑﺎ اثرمتقابل در مدل های رگرسیونی مختلف و چگونگی
تشخیص آن
16- آشنایی دانشجویان با انواع شاخص های روایی و پایایی، نحوه سنجش و مزایا و
معایب آنها
17- آشنایی دانشجویان با مدیریت پژوهش ( کنترل و تضمین کیفیت پژوهش)
اهداف ویژه به تفکیک
اهداف کلی هر جلسه:
هدف کلی جلسه اول:
آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ اثر سن، اثر کوهورت، اثر دوره.
اهداف ویژه جلسه اول:
1-1- .داﻧﺸﺠﻮ اثر سن، اثر کوهورت، اثر دوره را ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻛﻨﺪ.
2-1- داﻧﺸﺠﻮ ﻣﻮارد
اﺳﺘﻔﺎده و ﻛﺎرﺑﺮد اثر سن، اثر کوهورت، اثر دوره را ﺑﻴﺎن ﻛﻨﺪ.
. هدف کلی جلسه دوم:
آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ طراحی
مطالعات پایه: اکولوژیک، مقطعی، کوهورت.
اهداف ویژه جلسه دوم
1-2 دانشجو چگونگی طراحی مطالعات پایه را درک کند.
2-2 دانشجو جزئیات طراحی
را بداند و بتواند در عمل از آنها استفاده کند.
هدف کلی جلسه سوم:
آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ انواع
مطالعات مورد ـ شاهدی (traditional, Case cross over, case-cohort, Nested)
اهداف ویژه جلسه سوم
1-3 دانشجو جزئیات طراحی انواع مطالعات مورد شاهد را
بداند و بتواند در عمل از آنها استفاده کند.
هدف کلی جلسه چهارم:
آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ همسان سازی، کاربرد، مزایا، معایب و انوع آن
اهداف ویژه جلسه چهارم
1-4 دانشجو بتواند همسان
سازی را تعریف، انواع و کاربرد آن را نام ببرد.
هدف کلی جلسه پنجم:
آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ شاخص
های اندازه گیری رخداد ﺑﻴﻤﺎری (انواع شیوع، انواع بروز)
اهداف ویژه جلسه پنجم
5-1 دانشجو بتواند شاخص های مختلف اندازه گیری رخداد بیماری را نام ببرد.
2-5 دانشجو بتواند شاخص
های مختلف اندازه گیری رخداد بیماری را محاسبه و تفسیر نماید.
3-5 دانشجو بتواند محدودیت
های هر کدام از شاخص های مختلف اندازه گیری رخداد بیماری را نام ببرد
5هدف کلی جلسه ششم:
آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ شاخص
های اندازه گیری رخداد ﺑﻴﻤﺎری ( جدول عمر، کاپلان-مایر، پیش فرضها)
اهداف ویژه جلسه ششم
6-1 دانشجو بتواند روش های جدول عمر و کاپلان-مایر را شرح دهد.
6-2 دانشجو بتواند پیش فرض های هر کدام از روش های مذکور را نام
ببرد.
هدف کلی جلسه هفتم:
آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ شاخص
های اندازه گیری رابطه بین مواجهه با پیامد
اهداف ویژه جلسه هفتم
7-1 دانشجو تفاوت بین
شاخص های مطلق و نسبی را در اندازه گیری رابطه بین مواجهه با پیامد بداند.
7-2 دانشجو بتواند انواع شاخص های مطلق و نسبی در اپیدمیولوژی را
نام ببرد و تفسیر نماید.
هدف کلی جلسه هشتم:
آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ خطر
قابل انتساب در مطالعات مختلف
اهداف ویژه جلسه هشتم
8-1 دانشجو بتواند خطر
قابل انتساب را تعریف کند.
8-2 دانشجو بتواند خطر قابل انتساب را برای مطالعات مختلف محاسبه
کند.
هدف کلی جلسه نهم:
آشنایی دانشجویان با فقدان روایی در پژوهش (خطای تصادفی
و سو گیری ها شامل: انتخاب)
اهداف ویژه جلسه نهم
1-9 دانشجو بتواند انواع
خطاها در مطالعات اپیدمیولوژی را نام ببرد.
2-9 دانشجو بتواند خطای تصادفی را از خطای منظم افتراق
دهد و راه کار کاهش آن را بداند.
3-9 دانشجو بتواند سوگیری انتخاب را تشخیص بدهد.
هدف کلی جلسه دهم:
آشنایی دانشجویان با فقدان
روایی در پژوهش (سو گیری اطلاع: خطای
طبقه بندی غیرافتراقی، خطای طبقه بندی افتراقی، سوگیری مرکب (انتخاب و اطلاعات))
اهداف ویژه جلسه دهم
1-10 دانشجو بتواند سوگیری
اطلاع را تشخیص داده دهد.
2-10 دانشجو بتواند
انواع سوگیری اطلاع را تعریف کرده و راه کارهای مقابله با آن را بداند.
هدف کلی جلسه یازدهم:
آشنایی دانشجویان با انواع
ارتباط در پژوهش ها (علیتی، مخدوش شدگی، نمودار های علیتی)
اهداف ویژه جلسه یازدهم
1-11 دانشجو بتواند
انواع ارتباط های علیتی را شرح
دهد.
2-11 دانشجو بتواند مخدوش
شدگی را تعریف و معیارهای آن را بداند.
3-11 دانشجو با تئوری نمودار های علیتی آشنا شود.
هدف کلی جلسه دوازدهم:
آشنایی دانشجویان با راه
های تطبیق برای مخدوش شدگی(لایه یندی ، تطبیق مستقیم و غیر مستقیم، منتل هنزل)
اهداف ویژه جلسه دوازدهم
1-12 دانشجو بتواند انواع
راه های تطبیق برای مخدوش شدگی را نام ببرد.
2-12 دانشجو بتواند مزایا و معایب انواع راه های تطبیق برای مخدوش شدگی را نام
ببرد.
هدف کلی جلسه سیزدهم:
آشنایی دانشجویان با راه
های تطبیق برای مخدوش شدگی(انواع مدل های رگرسیونی)
اهداف ویژه جلسه سیزدهم
1-13 دانشجو بتواند مدل های رگرسیونی مختلف را تعریف
کند.
2-13 دانشجو بتواند با راه های تطبیق برای مخدوش شدگی مدل های
رگرسیونی مختلف را بداند.
هدف کلی جلسه چهاردهم:
آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ
اثرمتقابل و راه کارهای ارزیابی آن
اهداف ویژه جلسه چهاردهم
1-14 دانشجو بتواند
اثرمتقابل را تعریف کند.
2-14 دانشجو بتواند
اهمیت اثرمتقابل را درک کند و انواع اثرمتقابل را نام ببرد.
3-14 دانشجو بتواند روش های ارزیابی اثرمتقابل را نام
ببرد.
هدف کلی جلسه پانزدهم:
آشنایی دانشجویان با ﺑﺎ اثرمتقابل در مدل های رگرسیونی
مختلف و چگونگی تشخیص آن
اهداف ویژه جلسه پانزدهم
1-15 دانشجو بتواند اثرمتقابل
را در مدلهای رگرسیون خطی، تشخیص و ارزیابی کند.
2-15 دانشجو بتواند
اثرمتقابل را در مدلهای رگرسیون لجستیک،کاکس وپواسن، تشخیص و ارزیابی کند.
هدف کلی جلسه شانزدهم:
آشنایی دانشجویان با انواع شاخص های روایی و پایایی،
نحوه سنجش و مزایا و معایب آنها
اهداف ویژه جلسه شانزدهم
1-16دانشجو بتواند انواع
شاخص های روایی و پایایی را نام ببرد.
2-16 دانشجو بتواند نحوه
سنجش و مزایا و معایب انواع شاخص های روایی و پایایی را نام ببرد.
هدف کلی جلسه هفدهم:
آشنایی دانشجویان با مدیریت پژوهش ( کنترل و تضمین
کیفیت پژوهش)
اهداف ویژه جلسه هفدهم
1-17 دانشجو بتواند انواع شاخص های
روایی و پایایی را نام ببرد.
2-17 دانشجو بتواند نحوه سنجش و
مزایا و معایب انواع شاخص های روایی و پایایی را نام ببرد.
منابع:
- Szklo M, Nieto FJ. Epidemiology beyond the basics. Jones and
Bartlett; 2014, 3rd edition.
روش تدریس: سخنرانی، بحث به
همراه حل تمرین. رویکرد غالب در اجرای این درس مشارکتی خواهد بود. بر این
اساس، دانشجویان منبع معرفی شده را مطالعه و با آمادگی برای بحث و تعامل در
کلاس حضور می یابند.
وسایل آموزشی :
کامپیوتر، پاورپوینت و ویدئو پروژکتور
سنجش و ارزشیابی
آزمون
|
روش
|
سهم از نمره کل(بر
حسب درصد)
|
تاریخ
|
ساعت
|
کوئیز
|
سوال تشریحی/ چهار جوابی
|
10 درصد
|
///////////////////////////
|
////////////////////////
|
حل تمرین ها
|
سوال
تشریحی/ چهار جوابی
|
35 درصد
|
--
|
--
|
آزمون پایان ترم
|
سوال تشریحی/ چهار جوابی
|
50 درصد
|
--
|
--
|
حضور فعال در کلاس
|
شرکت در بحث
|
5 درصد
|
--
|
--
|
مقررات کلاس و انتظارات
از دانشجو:
|