ردیف

عناوین

اسلایدها

مطالب تکمیلی

1

Analysis of Age, Birth Cohort, and Period Effects

دانلود

2

Ecologic Studies

دانلود

3

Modern designs

دانلود

4

Measuring Disease Occurrence

دانلود

5

Measuring Associations Between Exposures and Outcome

دانلود

6

Understanding Lack of Validity: Bias

دانلود

7

Identifying Noncausal Associations: Confounding

دانلود

8

Defining and Assessing Heterogeneity of Effects: Interaction

دانلود

9

Stratification and Adjustment: Multivariate Analysis in Epidemiology

دانلود

10

Quality Assurance and Control

دانلود

11

Communicating Results of Epidemiologic Studies

دانلود

12

Epidemiologic Issues in the Interface With Public Health Policy

دانلود

13

Causality

دانلود

14

 

دانلود



15

 

دانلود

 16

 

دانلود

17

 

دانلود

 

 

 

عنوان درس :  روش های اپیدمیولوژی                   مخاطبان: دانشجویان کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی

تعدادواحد:(یا سهم استاد از واحد) 2                  ساعت پاسخگویی به سوالات فراگیر: براساس هماهنگی قبلی

زمان ارائه درس:   یک شنبه ساعت 10-8    مدرس:  دکتر مهدی مرادی نظر

درس و پیش نیاز: اصول اپیدمیولوژی

هدف کلی درس :

  آشنایی با طراحی مطالعات، اندازه گیریهای رخداد و ارتباط، انواع سوگیری ها، مخدوش شدگی و راههای کنترل آن، اثر متقابل و مدیریت پژوهش

اهداف کلی جلسات : (جهت هر جلسه یک هدف)

1-      آشنایی دانشجویان با اثر سن، اثر کوهورت،  اثر دوره

2-      آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ طراحی مطالعات پایه: اکولوژیک، مقطعی، کوهورت

3-      آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ  انواع مطالعات مورد ـ شاهدی (traditional, Case cross over, case-cohort, Nested)

4-      آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ  همسان سازی، کاربرد، مزایا، معایب و انوع آن

5-      آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ شاخص های اندازه گیری رخداد ﺑﻴﻤﺎری (انواع شیوع، انواع بروز)

6-      آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ شاخص های اندازه گیری رخداد ﺑﻴﻤﺎری ( جدول عمر،  کاپلان-مایر، پیش فرضها)

7-      آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ شاخص های اندازه گیری رابطه بین مواجهه و پیامد

8-      آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ خطر قابل انتساب در مطالعات مختلف

9-        آشنایی دانشجویان با فقدان روایی در پژوهش (خطای تصادفی و سو گیری ها شامل: انتخاب)

10-  آشنایی دانشجویان با فقدان روایی در پژوهش (سو گیری  اطلاع: خطای طبقه بندی غیرافتراقی، خطای طبقه بندی افتراقی، سوگیری مرکب (انتخاب و اطلاعات))

11-  آشنایی دانشجویان با انواع ارتباط در پژوهش ها (علیتی، مخدوش شدگی، نمودار های علیتی)

12-  آشنایی دانشجویان با راه های تطبیق برای مخدوش شدگی(لایه یندی ، تطبیق مستقیم و غیر مستقیم، منتل هنزل)

13-  آشنایی دانشجویان با راه های تطبیق برای مخدوش شدگی(کلیات انواع مدل های رگرسیونی )

14-  آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ اثرمتقابل و راه کارهای ارزیابی آن

15-  آشنایی دانشجویان با ﺑﺎ اثرمتقابل در مدل های رگرسیونی مختلف و چگونگی تشخیص آن

16-  آشنایی دانشجویان با انواع شاخص های روایی و پایایی، نحوه سنجش و مزایا و معایب آنها

17-  آشنایی دانشجویان با مدیریت پژوهش ( کنترل و تضمین کیفیت پژوهش)

اهداف ویژه به تفکیک اهداف کلی هر جلسه:

هدف کلی جلسه اول:

آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ اثر سن، اثر کوهورت،  اثر دوره.

اهداف ویژه جلسه اول:

  1-1-  .داﻧﺸﺠﻮ اثر سن، اثر کوهورت،  اثر دوره را ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻛﻨﺪ.

  2-1- داﻧﺸﺠﻮ ﻣﻮارد اﺳﺘﻔﺎده و ﻛﺎرﺑﺮد اثر سن، اثر کوهورت،  اثر دوره را ﺑﻴﺎن ﻛﻨﺪ.

. هدف کلی جلسه دوم:

آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ طراحی مطالعات پایه: اکولوژیک، مقطعی، کوهورت.

اهداف ویژه جلسه دوم

1-2 دانشجو چگونگی طراحی مطالعات پایه را درک کند.

2-2 دانشجو جزئیات طراحی را بداند و بتواند در عمل از آنها استفاده کند.

هدف کلی جلسه سوم:

آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ انواع مطالعات مورد ـ شاهدی (traditional, Case cross over, case-cohort, Nested)

اهداف ویژه جلسه سوم

1-3 دانشجو جزئیات طراحی انواع مطالعات مورد شاهد را بداند و بتواند در عمل از آنها استفاده کند.

هدف کلی جلسه چهارم:

آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ  همسان سازی، کاربرد، مزایا، معایب و انوع آن

اهداف ویژه جلسه چهارم

1-4 دانشجو بتواند همسان سازی را تعریف، انواع و کاربرد آن را نام ببرد.

هدف کلی جلسه پنجم:

آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ شاخص های اندازه گیری رخداد ﺑﻴﻤﺎری (انواع شیوع، انواع بروز)

اهداف ویژه جلسه پنجم

5-1 دانشجو بتواند شاخص های مختلف اندازه گیری رخداد بیماری را نام ببرد.

2-5 دانشجو بتواند شاخص های مختلف اندازه گیری رخداد بیماری را محاسبه و تفسیر نماید.

3-5 دانشجو بتواند محدودیت های هر کدام از شاخص های مختلف اندازه گیری رخداد بیماری را نام ببرد

5هدف کلی جلسه ششم:

آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ شاخص های اندازه گیری رخداد ﺑﻴﻤﺎری ( جدول عمر،  کاپلان-مایر، پیش فرضها)

اهداف ویژه جلسه ششم

6-1 دانشجو بتواند روش های جدول عمر و  کاپلان-مایر را شرح دهد.

6-2 دانشجو بتواند پیش فرض های هر کدام از روش های مذکور را نام ببرد.

هدف کلی جلسه هفتم:

آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ شاخص های اندازه گیری رابطه بین مواجهه با پیامد

اهداف ویژه جلسه هفتم

7-1 دانشجو تفاوت بین شاخص های مطلق و نسبی را در اندازه گیری رابطه بین مواجهه با پیامد بداند.

7-2 دانشجو بتواند انواع شاخص های مطلق و نسبی در اپیدمیولوژی را نام ببرد و تفسیر نماید.

هدف کلی جلسه هشتم:

آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ خطر قابل انتساب در مطالعات مختلف

اهداف ویژه جلسه هشتم

8-1 دانشجو بتواند خطر قابل انتساب را تعریف کند.

8-2 دانشجو بتواند خطر قابل انتساب را برای مطالعات مختلف محاسبه کند.

هدف کلی جلسه نهم:

آشنایی دانشجویان با فقدان روایی در پژوهش (خطای تصادفی و سو گیری ها شامل: انتخاب)

اهداف ویژه جلسه نهم

1-9 دانشجو بتواند انواع خطاها در مطالعات اپیدمیولوژی را نام ببرد.

2-9 دانشجو بتواند خطای تصادفی را از خطای منظم افتراق دهد و راه کار کاهش آن را بداند.

3-9 دانشجو بتواند سوگیری انتخاب را تشخیص بدهد.

هدف کلی جلسه دهم:

آشنایی دانشجویان با فقدان روایی در پژوهش (سو گیری  اطلاع: خطای طبقه بندی غیرافتراقی، خطای طبقه بندی افتراقی، سوگیری مرکب (انتخاب و اطلاعات))

اهداف ویژه جلسه دهم

1-10 دانشجو بتواند سوگیری اطلاع را تشخیص داده دهد.

2-10 دانشجو بتواند انواع سوگیری اطلاع را تعریف کرده و راه کارهای مقابله با آن را بداند.

هدف کلی جلسه یازدهم:

آشنایی دانشجویان با انواع ارتباط در پژوهش ها (علیتی، مخدوش شدگی، نمودار های علیتی)

اهداف ویژه جلسه یازدهم

1-11 دانشجو بتواند انواع  ارتباط های علیتی را شرح دهد. 

2-11 دانشجو بتواند مخدوش شدگی را تعریف و معیارهای آن را بداند.

3-11 دانشجو با تئوری نمودار های علیتی آشنا شود.

هدف کلی جلسه دوازدهم:

آشنایی دانشجویان با راه های تطبیق برای مخدوش شدگی(لایه یندی ، تطبیق مستقیم و غیر مستقیم، منتل هنزل)

اهداف ویژه جلسه دوازدهم

1-12 دانشجو بتواند انواع راه های تطبیق برای مخدوش شدگی را نام ببرد.

2-12 دانشجو بتواند مزایا و معایب  انواع راه های تطبیق برای مخدوش شدگی را نام ببرد.

هدف کلی جلسه سیزدهم:

آشنایی دانشجویان با راه های تطبیق برای مخدوش شدگی(انواع مدل های رگرسیونی)

اهداف ویژه جلسه سیزدهم

1-13 دانشجو بتواند مدل های رگرسیونی مختلف را تعریف کند.

2-13 دانشجو بتواند با راه های تطبیق برای مخدوش شدگی مدل های رگرسیونی مختلف را بداند.

هدف کلی جلسه چهاردهم:

آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ اثرمتقابل و راه کارهای ارزیابی آن

اهداف ویژه جلسه چهاردهم

1-14 دانشجو بتواند اثرمتقابل را تعریف کند.

2-14 دانشجو بتواند اهمیت اثرمتقابل را درک کند و انواع اثرمتقابل را نام ببرد.

3-14 دانشجو بتواند روش های ارزیابی اثرمتقابل را نام ببرد.

هدف کلی جلسه پانزدهم:

آشنایی دانشجویان با ﺑﺎ اثرمتقابل در مدل های رگرسیونی مختلف و چگونگی تشخیص آن

اهداف ویژه جلسه پانزدهم

1-15 دانشجو بتواند اثرمتقابل را در مدلهای رگرسیون خطی، تشخیص و ارزیابی کند.

2-15 دانشجو بتواند اثرمتقابل را در مدلهای رگرسیون لجستیک،کاکس وپواسن، تشخیص و ارزیابی کند.

هدف کلی جلسه شانزدهم:

آشنایی دانشجویان با انواع شاخص های روایی و پایایی، نحوه سنجش و مزایا و معایب آنها

اهداف ویژه جلسه شانزدهم

1-16دانشجو بتواند انواع شاخص های روایی و پایایی را نام ببرد.

2-16 دانشجو بتواند نحوه سنجش و مزایا و معایب انواع شاخص های روایی و پایایی را نام ببرد.

هدف کلی جلسه هفدهم:

آشنایی دانشجویان با مدیریت پژوهش ( کنترل و تضمین کیفیت پژوهش)

اهداف ویژه جلسه هفدهم

1-17 دانشجو بتواند انواع شاخص های روایی و پایایی را نام ببرد.

2-17 دانشجو بتواند نحوه سنجش و مزایا و معایب انواع شاخص های روایی و پایایی را نام ببرد.

منابع:

  1. Szklo M, Nieto FJ. Epidemiology beyond the basics. Jones and Bartlett; 2014, 3rd edition.

روش تدریس: سخنرانی، بحث به همراه حل تمرین. رویکرد غالب در اجرای این درس مشارکتی خواهد بود. بر این اساس، دانشجویان منبع معرفی شده را مطالعه و با آمادگی برای بحث و تعامل در کلاس حضور می یابند.

وسایل آموزشی : کامپیوتر، پاورپوینت و ویدئو پروژکتور

سنجش و ارزشیابی

آزمون

     روش

سهم از نمره کل(بر حسب درصد)

تاریخ

ساعت

کوئیز

سوال تشریحی/ چهار جوابی

10 درصد

///////////////////////////

////////////////////////

حل تمرین ها

 سوال تشریحی/ چهار جوابی

35 درصد

--

--

آزمون پایان ترم

سوال تشریحی/ چهار جوابی

50 درصد

--

--

حضور فعال در کلاس

شرکت در بحث

5 درصد

--

--

مقررات کلاس و انتظارات از دانشجو:

نام و امضای مدرس:             نام و امضای مدیر گروه:                نام و امضای مسئولEDO دانشکده:

تاریخ تحویل:                          تاریخ ارسال:                                   تاریخ ارسال :

   جدول زمانبندی درس: روش های اپیدمیولوژی                  

   روز و ساعت جلسه :

جلسه

             موضوع هر جلسه

مدرس

1

اثر سن، اثر کوهورت،  اثر دوره

دکتر مهدی مرادی نظر

2

طراحی مطالعات اکولوژیک، مقطعی

دکتر مهدی مرادی نظر

3

طراحی مطالعات کوهورت، مورد شاهد

دکتر مهدی مرادی نظر

4

انواع مطالعات مورد ـ شاهدی (traditional, Case cross over, case-cohort, Nested)

دکتر مهدی مرادی نظر

5

همسان سازی، کاربرد، مزایا، معایب و انوع آن

دکتر مهدی مرادی نظر

6

شاخص های اندازه گیری وﻗﻮع ﺑﻴﻤﺎری

دکتر مهدی مرادی نظر

7

شاخص های اندازه گیری رابطه بین مواجهه با پیامد

دکتر مهدی مرادی نظر

8

خطر قابل انتساب در مطالعات مختلف

دکتر مهدی مرادی نظر

9

فقدان روایی در پژوهش (خطای تصادفی و سو گیری ها شامل: انتخاب)

دکتر مهدی مرادی نظر

10

فقدان روایی در پژوهش (سو گیری  اطلاع: خطای طبقه بندی غیرافتراقی، خطای طبقه بندی افتراقی، سوگیری مرکب (انتخاب و اطلاعات))

دکتر مهدی مرادی نظر

11

انواع ارتباط در پژوهش ها (علیتی، مخدوش شدگی)

دکتر مهدی مرادی نظر

12

آشنایی دانشجویان با راه های تطبیق برای مخدوش شدگی(لایه یندی ، تطبیق مستقیم و غیر مستقیم، منتل هنزل)

دکتر مهدی مرادی نظر

13

آشنایی دانشجویان با راه های تطبیق برای مخدوش شدگی(انواع مدل های رگرسیونی)

دکتر مهدی مرادی نظر

14

آﺷﻨﺎﻳﻲ داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﺑﺎ اثرمتقابل و راه کارهای ارزیابی آن

دکتر مهدی مرادی نظر

15

آشنایی دانشجویان با ﺑﺎ اثرمتقابل در مدل های رگرسیونی مختلف و چگونگی تشخیص آن

دکتر مهدی مرادی نظر

16

آشنایی دانشجویان با انواع شاخص های روایی و پایایی، نحوه سنجش و مزایا و معایب آنها

دکتر مهدی مرادی نظر

17

مدیریت پژوهش ( کنترل و تضمین کیفیت پژوهش)

دکتر مهدی مرادی نظر